Moord op Edith arends van geene door herintredende TBS'er

Moord en doodslag gepleegd door moordzuchtige immigranten, tegen de oorspronkelijke bevolking.
Forum rules
De PVV is dse enige partij die voor strenge straffen en gerechtigheid is.
De criminelen in de cel en wij veilig over straat in plaats van hoe het tegenwoordig gaat!

Moord op Edith arends van geene door herintredende TBS'er

Postby Führer » Sat Jan 02, 2010 12:51 pm

Achtergronden: TBS'er schoot eigen reddende engel dood
De TBS'er Paul R. schoot de vrouw dood die hem na een lang crimineel leven op het rechte pad probeerde te brengen. Edith Arends kreeg kogels als dank. De 29-jarige tbs'er werd al vanaf zijn zeventiende verpleegd voor een extreem gewelddadige overval.

Dat zegt Tom Arends, de echtgenoot van de doodgeschoten Edith (44), bij wie Paul R. in het bedrijf werkte. Arends en zijn vrouw hadden de tbs-patiënt heel bewust een werkplek aangeboden. Daarbij was uitgerekend het slachtoffer Edith degene die R. bij diens laatste fase van de tbs intensief begeleidde op zijn terugkeer in de maatschappij.

De Tweede Kamer eist opheldering van staatssecretaris Albayrak (Justitie). Volgens Arends, eigenaar van een pallethandel, was hij vooraf ingeseind over R.'s strafblad: "Hij is van Surinaamse afkomst en heeft altijd in Nijmegen gewoond. In die regio zou hij de overval hebben gepleegd. Over de toedracht en of er slachtoffers zijn gevallen, weten we niets. De reclassering vertelt je slechts in hele grote lijnen wat er is gebeurd."

Paul R. loste dit weekend de fatale schoten nadat Tom Arends even daarvoor in een kroeg een glaasje cola van hem weigerde. Enkele uren later al kon de tbs'er worden gearresteerd.

Steun en toeverlaat

Anderhalf jaar lang was Edith dé grote steun en toeverlaat van tbs'er Paul R. (29), die dit weekend in Enschede een bloedbad aanrichtte door zijn pistool leeg te schieten op een groep uitgaansgasten. Maar het was uitgerekend Edith die dodelijk werd getroffen. "Al die tijd dat Paul bij ons werkte, begeleidde ze hem bij zijn terugkeer in de maatschappij. Ze kreeg kogels als dank. Kogels die eigenlijk voor mij waren bestemd", zegt een zwaar aangeslagen en diep rouwende Tom Arends.

Links: Edith Arends

Tom Arends en zijn echtgenote aarzelden geen moment toen ze door de reclassering werden gevraagd of ze in hun pallethandel een plekje hadden voor 'een herintreder in de samenleving'. "Want zo noemen ze dat. Anderhalf jaar werkte hij bij ons. Aanvankelijk verliep het prima, maar op het laatst waren er wat probleempjes omdat hij loog over de vergoeding die we hem betaalden."

Want Tom en Edith betaalden Paul R. meer dan was afgesproken. "Tja, kleding krijgen die gasten niet vanuit de tbs-kliniek. Daarom nam mijn vrouw hem wel eens mee de stad in. Gingen ze samen kleding kopen. En ook heeft ze ervoor gezorgd dat zijn moeder, die hij al een hele tijd niet had gezien, hier naartoe kwam. Hadden ze een etentje en maakten ze er samen een gezellig dagje Enschede van. En dan loopt het op zo'n manier af... Ik kan het nog steeds niet bevatten. Heb het idee dat ze nog elk moment thuis kan komen."

Tom en Edith Arends waren samen met vrienden wezen stappen in de binnenstad. "Met een vriend van me, die daar een cafeetje heeft, had ik afgesproken dat we na afloop nog even bij hem zouden komen. Daar liepen we ineens Paul R. tegen het lijf. Hij bood me een biertje aan, maar dat sloeg ik af. Ik drink namelijk nooit alcohol. Daarop kwam hij met een colaatje aanzetten. Maar ik had al genoeg gehad, zat helemaal vol. Toen ik het glas aan de kant schoof, pakte hij ineens een schaaltje pinda's en strooide dat over me heen. Ik ging opstaan, veegde de rotzooi van me af en trok me er verder niets van aan."

Gekrenkt

De Enschedeër vermoedt achteraf dat er daarop iets knakte bij Paul R. " Door hem te negeren, voelde hij zich waarschijnlijk gekrenkt. Ik heb hem in zijn eer aangetast." Want nadat de vriendengroep het etablissement verliet, zette de tbs'er de achtervolging in. "We waren bijna bij de parkeergarage toen ik ineens geknal hoorde. Dacht dat het vuurwerk was. Maar toen ik me omdraaide zag ik tot mijn verbijstering R. staan. Hij schoot heel gericht zijn vuurwapen op ons leeg. 'Tom, ik ben geraakt', riep Edith nog. Het volgende moment zakte ze in elkaar en was het over."

Er brak grote paniek uit onder de vele uitgaansgasten in het centrum. Ook twee leden van de vriendengroep werden geraakt in arm en been. En ook een toevallige voorbijganger werd in zijn lies getroffen. "Het was allemaal zó onwerkelijk", vertelt de tukker, die beseft dat hij door het oog van de naald is gekropen. "Ik loop sinds enkele weken op krukken doordat ik tijdens mijn werk uitgleed nadat het door nachtvorst glad was geworden. Zodoende kon ik me niet snel uit de voeten maken. Terwijl die kogels dus voor mij waren bestemd."

Daar was de bijna genezen verklaarde tbs'er de volgende ochtend namelijk heel stellig in. Een van Arends vrienden belde hem.

"Hij pakte gewoon op. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Het doodschieten van Edith was niet zijn bedoeling, vertelde hij. Nee, excuses bood hij niet aan, maar vertelde slechts dat het 'een foutje' was. De kogels voor mij waren bedoeld. En als hij mij geraakt zou hebben, zou hij hebben gelachen, zo was hij klip en klaar. We zaten er met z'n allen bij en hebben het gesprek opgenomen."

De keiharde realiteit lijkt nog altijd niet doorgedrongen tot de Enschedeër en de drie kinderen; twee dochters van 22 en 24 en een 17-jarige zoon. " Onvoorstelbaar. En waar draaide het nou eigenlijk om: omdat ik een glaasje fris van hem weigerde. Het vreemde is ook dat er - los van het schaaltje pinda's dat hij over mee heen gooide - verder geen ruzie is geweest. Er zijn zelfs geen woorden gevallen. En ineens schiet hij zomaar zijn pistool op ons leeg. Het wil maar niet tot me doordringen wat er nu eigenlijk is gebeurd."

Links: Stille tocht

Het is bepaald niet voor het eerst dat de tbs-kliniek Oldenkotte in het Achterhoekse Rekken, waar ook de dolgedraaide Paul R. werd behandeld, in opspraak raakt doordat een tbs'er in de fout gaat. Zo maakte ex-Oldenkottebewoner Mike S. in het voorjaar van 2004 van zijn proefverlof misbruik door een tienermeisje uit Eibergen te ontvoeren naar Duitsland, waarbij hij het slachtoffertje in de vluchtwagen misbruikte. Het misdrijf toonde gelijkenissen met een zaak uit de jaren tachtig. Toen werd de jonge vrouw José Burbank uit Eibergen, die stond te wachten op de bus, opgepikt door een tbs-patiënt op proefverlof die haar een lift aanbood. De man, Ter H. uit Haaksbergen, ontvoerde en verkrachtte haar en vermoordde het slachtoffer uiteindelijk.

Misleiding

Meest spraakmakende affaire is echter zonder twijfel die rond Rudolf K., ofwel de beruchte 'Beul van Twente'. De man had zijn geneesheren heel doelbewust om de tuin weten te leiden, waarop hij verlof kreeg. Niet alleen vermoordde hij de zwerver Frank Storm op gruwelijke wijze door diens geslachtsdeel af te snijden waarop de man doodbloedde, maar ook verminkte en doodde hij tientallen dieren in de regio Twente.

Wat Tom Arends betreft, kan het tbs-systeem nu niet snel genoeg op de schop gaan: "Die begeleiders zijn voornamelijk bezig met vergaderen en hun salaris. En iedereen zit zichzelf vreselijk belangrijk te vinden. Intussen wordt de samenleving daar het slachtoffer van. Edith en ik hebben er destijds heel bewust aan meegewerkt die tbs'er in ons bedrijf te laten werken. Omdat we altijd op het standpunt stonden dat iedereen een tweede kans verdient in het leven. Maar dit soort lieden bij mij dus nóóit meer. "

Bron: De Telegraaf

Bron: http://moordnederland.web-log.nl/intro/ ... rends.html
Führer
Site Admin

Return to Moord en doodslag gepleegd door moordzuchtige immigranten. Lijst van slachtoffers allochtoon geweld.